Ανώτατο όριο τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο
Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 21 Σεπτεμβρίου 2022, 21:02
Είναι καιρός για τη Ρωσία να αρχίσει να σκέφτεται την προσαρμογή της στους δυτικούς περιορισμούς, μεταξύ άλλων με την ανάπτυξη του δικού της στόλου δεξαμενόπλοιων και την εγκατάλειψη του δολαρίου ΗΠΑ στις συμφωνίες πετρελαίου. Το τελευταίο είναι το κυρίαρχο καθήκον του εξωτερικού εμπορίου της Ρωσίας στις νέες πολιτικές συνθήκες.
εργάζονται σκληρά για τον συντονισμό ενός καθεστώτος κυρώσεων για την επιβολή ανώτατων τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο και τα πετρελαϊκά προϊόντα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες καταρτίζουν ήδη έναν μηχανισμό για την εφαρμογή αυτών των κυρώσεων, τον οποίο οι σύμμαχοι και οι εταίροι τους θα χρησιμοποιήσουν ως κατευθυντήρια γραμμή. Οι νέες κυρώσεις με τη μορφή νομικών ρυθμίσεων αναμένεται να επισημοποιηθούν πολύ σύντομα. Πώς θα λειτουργήσει αυτός ο μηχανισμός και σε ποιες συνέπειες μπορεί να οδηγήσει
Από την έναρξη της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης στην Ουκρανία, τον Φεβρουάριο του 2022, χρησιμοποιήθηκε ένα άνευ προηγουμένου φάσμα οικονομικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Πρωταρχικός τους στόχος ήταν να προκαλέσουν τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομική ζημία, ώστε να αναγκάσουν τη Μόσχα να αναθεωρήσει την πολιτική της και να υπονομεύσουν την παροχή πόρων. Δεδομένου ότι οι εξαγωγές ενέργειας είναι εξαιρετικά σημαντικές για τη χρηματοδότηση της ρωσικής οικονομίας, οι κυρώσεις κατά του τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου ήταν κάτι παραπάνω από προβλέψιμες. Ωστόσο, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η ΕΕ και άλλοι εμπνευστές έπρεπε να ενεργήσουν προσεκτικά, διότι η Ρωσία είναι ένας σημαντικός παίκτης στην παγκόσμια αγορά. Οι αμερικανικοί περιορισμοί στις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου είχαν ελάχιστες επιπτώσεις στην παγκόσμια αγορά, ενώ το μπλοκάρισμα των κυρώσεων κατά των ρωσικών πετρελαϊκών εταιρειών θα μπορούσε να οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες αυξήσεις των τιμών. Αυτό θα μπορούσε να επιταχύνει τον πληθωρισμό, ο οποίος αυξανόταν με ταχείς ρυθμούς λόγω του COVID-19 και άλλων παραγόντων.
Ωστόσο, η θηλιά των κυρώσεων στον πετρελαϊκό τομέα έσφιγγε. Από το 2014 έχουν εφαρμοστεί ορισμένες τομεακές κυρώσεις, όπως οι περιορισμοί στα δάνεια και στην προμήθεια προϊόντων, υπηρεσιών, τεχνολογιών και επενδύσεων στα πετρελαϊκά έργα στην υφαλοκρηπίδα της Αρκτικής. Εγκρίθηκαν κυρώσεις αποκλεισμού κατά ορισμένων συνιδιοκτητών, ιδιοκτητών και ανώτατων στελεχών του τομέα των καυσίμων και της ενέργειας. Τον Μάρτιο του 2022, η Ουάσινγκτον απαγόρευσε την εισαγωγή ρωσικών ενεργειακών πόρων στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Καναδάς ενήργησε ομοίως. Η ΕΕ ξεκίνησε με την απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού άνθρακα και αργότερα επέκτεινε την απαγόρευση, με λίγες εξαιρέσεις, στο πετρέλαιο και τα πετρελαιοειδή. Οι απαγορεύσεις θα τεθούν σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου 2022 και στις 5 Φεβρουαρίου 2023, αντίστοιχα. Το Ηνωμένο Βασίλειο σχεδιάζει να σταματήσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου φέτος. Συνολικά, οι δυτικές χώρες προσπαθούν να εξορίσουν σταδιακά το ρωσικό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου από τις αγορές τους.
Ωστόσο, η Μόσχα ανακατεύθυνε γρήγορα τις παραδόσεις της στις ασιατικές αγορές, όπου οι δυτικές χώρες δεν μπορούν εύκολα να επιβάλουν παρόμοιους περιορισμούς, ιδίως από τη στιγμή που οι ρωσικές εταιρείες πωλούν τα προϊόντα τους με μεγάλες εκπτώσεις. Η ιδέα ενός ανώτατου ορίου τιμών έχει προταθεί για να μπορέσει να επηρεάσει τις τιμές του ρωσικού πετρελαίου εκτός των δυτικών χωρών.
Η ουσία του προτεινόμενου μηχανισμού είναι πολύ απλή. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η G7 και οποιαδήποτε άλλη χώρα προσχωρήσει στον συνασπισμό θα απαγορεύσουν νομικά την παροχή υπηρεσιών που επιτρέπουν τη θαλάσσια μεταφορά αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών ρωσικής προέλευσης που αγοράζονται πάνω από το ανώτατο όριο τιμών. Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ εξέδωσε προκαταρκτικές οδηγίες για να εξηγήσει την ουσία των επικείμενων απαγορεύσεων, οι οποίες θα επισημοποιηθούν σε μια απόφαση σύμφωνα με την εκτελεστική εντολή 14071 της 6ης Απριλίου 2022. Το τμήμα 1 (ii) του εκτελεστικού διατάγματος εξουσιοδοτεί το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ και το Υπουργείο Εξωτερικών να απαγορεύσουν την εξαγωγή ή επανεξαγωγή “οποιασδήποτε κατηγορίας υπηρεσιών” προς τη Ρωσία. Ο επικείμενος καθορισμός θα εξηγήσει την απαγόρευση για τα αμερικανικά μέρη να παρέχουν υπηρεσίες που επιτρέπουν τη μεταφορά αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου ρωσικής προέλευσης πάνω από το ανώτατο όριο τιμών.Η αμερικανική κυβέρνηση σχεδιάζει να επιβάλει την απαγόρευση για το πετρέλαιο στις 5 Δεκεμβρίου 2022 και την απαγόρευση για τα προϊόντα πετρελαίου στις 5 Φεβρουαρίου 2023, ταυτόχρονα με τις απαγορεύσεις της ΕΕ για τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου.
Ποια είναι όμως η ακριβής έννοια της φράσης “υπηρεσίες που επιτρέπουν τις θαλάσσιες μεταφορές” Οι ΗΠΑ πιθανότατα θα προσφέρουν μια εκτεταμένη ερμηνεία. Με άλλα λόγια, οι υπηρεσίες αυτές θα περιλαμβάνουν μεταφορές, συναφείς οικονομικές συναλλαγές, ασφάλιση, δεξαμενισμό, συντήρηση λιμένων και τα παρόμοια. Αυτό θα επέτρεπε στην Ουάσινγκτον να επηρεάσει ένα ευρύ φάσμα παρόχων υπηρεσιών εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών. Για παράδειγμα, η αμερικανική κυβέρνηση μπορεί να θεωρήσει ότι οι συναλλαγές σε δολάρια για τη μεταφορά πετρελαίου εμπίπτουν στη δικαιοδοσία των ΗΠΑ, με αποτέλεσμα πολλοί παίκτες εκτός ΗΠΑ να αντιμετωπίσουν πρόστιμα ή διώξεις. Οι ποινές για την αποφυγή του ανώτατου ορίου τιμών, καθώς και για τη χρήση παραπλανητικών πρακτικών στη ναυτιλία, έχουν καθοριστεί στις νέες κατευθυντήριες γραμμές.
Είναι άλλο θέμα πόσο αυστηρά θα εφαρμόσουν τις οδηγίες αυτές οι άλλες χώρες του συνασπισμού και πόσο μεγάλος μπορεί να είναι αυτός ο συνασπισμός. Το επίπεδο συντονισμού στο πλαίσιο των χωρών που αναλαμβάνουν την πρωτοβουλία θα παραμείνει πιθανότατα πολύ υψηλό, πράγμα που σημαίνει ότι οι συμμαχικές χώρες θα το πράξουν σύμφωνα με τις εθνικές τους νομοθεσίες. Ο συνασπισμός θα περιλαμβάνει τις χώρες που έχουν ήδη υιοθετήσει κυρώσεις κατά της Ρωσίας.
Το μεγαλύτερο ερώτημα είναι αν οι χώρες που δεν έχουν υιοθετήσει τέτοιες κυρώσεις, συμπεριλαμβανομένων των φιλικών προς τη Ρωσία χωρών, μπορούν να πειστούν να συμμετάσχουν στον συνασπισμό. Η απάντηση είναι πιθανότατα αρνητική, αλλά αυτό δεν θα διευθετήσει το πρόβλημα. Παρά την επίσημη θέση των φιλικών χωρών, οι επιχειρήσεις τους θα μπορούσαν να υποκύψουν στην απαίτηση των ΗΠΑ για να αποφύγουν τον κίνδυνο διώξεων.
Η δήλωση των G7 και η νέα καθοδήγηση του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ υποδηλώνουν ότι οι κυρώσεις επιβάλλονται από ενδιαφέρον για τη διεθνή κοινότητα και όχι αποκλειστικά για την τιμωρία της Ρωσίας. Λένε ότι το ανώτατο όριο τιμών έχει σχεδιαστεί για να σταματήσει η αύξηση των τιμών του πετρελαίου που έχουν διογκωθεί τεχνητά λόγω της σύγκρουσης στην Ουκρανία. Ωστόσο, αυτή η “ανησυχία” μπορεί να οδηγήσει σε απρόβλεπτες συνέπειες.
Κατ’ αρχάς, η τελευταία απόπειρα πολιτικής επιβολής των τιμών θα αυξήσει την αβεβαιότητα, η οποία θα οδηγήσει τις τιμές σε περαιτέρω άνοδο. Οι τιμές μπορεί να αυξηθούν λόγω των προσδοκιών για προβλήματα με την υπογραφή συμφωνιών για την παράδοση ρωσικού πετρελαίου και πετρελαιοειδών λόγω υπερβολικής συμμόρφωσης, γεγονός που θα οδηγήσει σε προσωρινές ελλείψεις. Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι και οι άλλοι παραγωγοί πετρελαίου θα πρέπει να μειώσουν τις τιμές. Δεν θα τους αρέσει αυτό.
Στην πραγματικότητα, η αγορά των πωλητών μετατρέπεται σε αγορά των αγοραστών με τεχνητές πολιτικές μεθόδους και όχι για οικονομικούς λόγους.
Και τέλος, η Ρωσία αναγκάζεται να γίνει ο ηγέτης του ντάμπινγκ. Η ζήτηση για το πετρέλαιό της θα μπορούσε να είναι υψηλότερη από ό,τι για τα προϊόντα άλλων προμηθευτών και η Μόσχα μπορεί να καλύψει την έλλειψη κερδών της αυξάνοντας τις παραδόσεις.
Εάν οι δυτικές χώρες που απαγορεύουν την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων αγοράζουν πετρέλαιο άλλων προμηθευτών σε υψηλότερες τιμές, ενώ οι ασιατικές χώρες συνεχίζουν να αγοράζουν ρωσικά προϊόντα, αυτό θα αυξήσει τεχνητά την ανταγωνιστικότητα των ασιατικών οικονομιών.
Είναι καιρός για τη Ρωσία να αρχίσει να σκέφτεται την προσαρμογή της στους δυτικούς περιορισμούς, μεταξύ άλλων με την ανάπτυξη του δικού της στόλου δεξαμενόπλοιων και την εγκατάλειψη του δολαρίου ΗΠΑ στις συμφωνίες πετρελαίου. Το τελευταίο είναι το κυρίαρχο καθήκον του εξωτερικού εμπορίου της Ρωσίας στις νέες πολιτικές συνθήκες.