Η ιστορία της Amazon: Πετυχαίνοντας εκεί που άλλοι απέτυχαν παταγωδώς
«Μπορεί να είναι τρελό, αλλά θα το τολμήσω. Θα ανοίξω μια εταιρεία που θα πουλάει βιβλία μέσω του διαδικτύου». Τάδε έφη Τζεφ Μπέζος, ο αποκαλούμενος βασιλιάς του ηλεκτρονικού εμπορίου, όταν το 1994 θα παρατούσε τη σιγουριά και την ασφάλεια της δουλειάς του για να ασχοληθεί με τις διαδικτυακές πωλήσεις. Ο κύριος αυτός, σε μια εποχή όπου η φράση «ηλεκτρονικό εμπόριο» ήταν παντελώς άγνωστη και φάνταζε με κακόγουστο αστείο, θα κατάφερνε να πετύχει εκεί που τόσοι άλλοι θα αποτύγχαναν παταγωδώς.
Το παιδί μιας 17χρονης μητέρας από το Νέο Μεξικό, ο Τζεφ Μπέζος δεν θα γνώριζε ποτέ τον βιολογικό του πατέρα, παρά μόνο τον πατριό του, τον Μιγκέλ Μπέζος, μετανάστη από την Κούβα. Σε μικρή ακόμη ηλικία θα επιδείκνυε ένα σπάνιο ταλέντο σε οτιδήποτε είχε να κάνει με μηχανές. Ως σύγχρονος Κύρος Γρανάζης, θα εγκαθιστούσε ένα ηλεκτρικό κουδούνι στο δωμάτιό του για να μην αφήνει τα νεότερα αδέρφια του να τον ενοχλούν, ενώ θα μετέτρεπε το γκαράζ των γονιών του σε εργαστήριο για τα επιστημονικά του πειράματα. Λίγο αργότερα, στα σχολικά του χρόνια, θα ερχόταν για πρώτη φορά σε επαφή και, όπως ήταν φυσικό λόγω του ανήσυχου πνεύματός του, θα μαγευόταν από τον κόσμο των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Έχοντας αποκτήσει ένα πτυχίο στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ο Μπέζος απασχολήθηκε σε χρηματιστηριακή εταιρεία της Wall Street. Όμως τα χρηματοοικονομικά και οι επενδύσεις θα τον άφηναν αδιάφορο, με αποτέλεσμα σύντομα να αναζητά κάτι πιο ενδιαφέρον. Το 1994, o 30χρονος θα έβρισκε τελικά αυτό που αναζητούσε, όταν έπεσε στα χέρια του μια αναφορά σχετικά με τις τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης του Ιντερνετ, που ξεπερνούσαν το 2.300% σε ετήσια βάση.
Τα χρόνια εκείνα η εμπορική εκμετάλλευση του διαδικτύου ήταν ακόμη στα σπάργανα, όπως ακριβώς και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο Μπέζος δεν έχασε χρόνο και αφού παραιτήθηκε από τη δουλειά του, ετοίμασε μία λίστα με 20 προϊόντα τα οποία θα μπορούσαν να πουληθούν ηλεκτρονικά. Ύστερα από ενδελεχή έρευνα, η λίστα αυτή περιορίστηκε σε πέντε μόλις προϊόντα, τα οποία έκρινε ότι ήταν τα πλέον υποσχόμενα. Αυτά ήταν τα δισκάκια, εξαρτήματα και λειτουργικό για υπολογιστές, βίντεο και βιβλία.
Τελικά κατέληξε στα βιβλία για πολλούς και διάφορους λόγους. Θεώρησε ότι η αγορά για βιβλία, κυρίως λογοτεχνικά, ήταν πολύ μεγάλη, η ποικιλία των τίτλων ήταν εντυπωσιακή, οι τιμές προσιτές και ότι δεν υπήρχαν πολύ μεγάλα βιβλιοπωλεία που να έχουν στις αποθήκες τους απεριόριστους τίτλους και τα οποία φυσικά θα μονοπωλούσαν την αγορά. Μέσω του διαδικτύου, θα κατάφερνε να διαθέτει μια απίστευτη ποικιλία βιβλίων, ικανή για να ικανοποιήσει κάθε γούστο.
Η ιδέα μπορεί να ήταν απλή, όμως ήταν ιδιοφυής. Ο Μπέζος θα ήταν ένας από τους πρωτοπόρους που θα εκμεταλλευόταν τις δυνατότητες του διαδικτύου, γι’ αυτό και η ιδέα του να ιδρύσει ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο θεωρήθηκε τρελή. Ο δαιμόνιος, όμως, επιχειρηματίας δεν θα άφηνε τίποτα στην τύχη. Αφού παρακολούθησε ένα διήμερο συνέδριο των βιβλιοπωλών της Αμερικής, όπου έμαθε τα μυστικά του βιβλίου, μετακόμισε με τη σύζυγό του στο Σιάτλ, την πόλη με τους δύο μεγαλύτερους χονδρεμπόρους βιβλίων της Αμερικής (από όπου θα προμηθευόταν τα βιβλία) αλλά και την πληθώρα αποφοίτων με ειδίκευση στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Το ζευγάρι εγκαταστάθηκε σε ένα δυάρι διαμέρισμα με γκαράζ, το οποίο θα μετέτρεπαν σε εργαστήριο, όπου, πάνω σε ένα γραφείο που έφτιαξαν οι ίδιοι καρφώνοντας μεταξύ τους ξύλινες πόρτες που είχαν αγοράσει σε τιμή ευκαιρίας, θα σχεδίαζαν το site της εταιρείας. Όταν το site ήταν έτοιμο, ζήτησαν από 300 φίλους και γνωστούς να το επισκεφτούν για να το δοκιμάσουν. Στις 16 Ιουλίου 1995, το site λειτούργησε επίσημα, ενώ οι 300 δοκιμαστές ανέλαβαν να το διαδώσουν προς τα έξω.
Αρχικά οι επενδυτές αντιμετώπισαν τον φιλόδοξο νεαρό με δυσπιστία, θεωρώντας το επιχείρημά του τρελό. Εξάλλου και ο ίδιος τους είχε προειδοποιήσει ότι υπήρχε 70% πιθανότητα να απολέσουν όλο το κεφαλαίο τους. Οι θετοί γονείς του, όμως, θα στεκόταν στο πλευρό του και θα του παραχωρούσαν εν λευκώ όλες τις οικονομίες τους, συνολικά 300.000 δολάρια, τονίζοντας με νόημα: «Μπορεί να μην πιστεύαμε στο Ιντερνετ, πιστεύαμε όμως στον Τζεφ».
Μέσα σε τριάντα μέρες και χωρίς την παραμικρή διαφήμιση, το Amazon πουλούσε βιβλία σε 50 πολιτείες και 45 χώρες, ενώ μέχρι το Σεπτέμβριο οι πωλήσεις του θα έφθαναν τα 20.000 δολάρια την εβδομάδα. Συν τοις άλλοις, η εισαγωγή καινοτομικών χαρακτηριστικών, όπως η αγορά με ένα μόνο κλικ, η δυνατότητα αξιολόγησης των βιβλίων αλλά και η ηλεκτρονική επιβεβαίωση κάθε αγοράς, θα καθιστούσαν σε λίγους μόνο μήνες το site του Μπέζος ως το πιο δημοφιλές του διαδικτυακού χώρου.
«Ήξερα ότι αν αποτύγχανα δεν θα το μετάνιωνα, όπως και ήξερα ότι θα το μετάνιωνα αν δεν το δοκίμαζα». Ο Τζεφ Μπέζος τόλμησε να ακολουθήσει το επιχειρηματικό του όραμα και δικαιώθηκε, όπως δικαιώθηκαν και οι γονείς του που πίστεψαν σ’ αυτόν. Σύντομα ο γιος τους θα φιγούραρε στις πρώτες θέσεις της λίστας με τους πιο πλούσιους ανθρώπους στο κόσμο, ενώ το 1999 θα ανακηρυσσόταν από το έγκυρο περιοδικό Time ως ο «Άνθρωπος της Χρονιάς».
Γνωρίζατε ότι…
Ο Μπέζος επέλεξε ένα εξωτικό και συνάμα ασυνήθιστο όνομα για την νεοσύστατη εταιρεία του, το Amazon. Το όνομα αυτό θα ήταν πρώτο στις μηχανές αναζήτησης που παρουσίαζαν τα δεδομένα με αλφαβητική σειρά, ενώ αναπόφευκτα θα γινόταν και ο συνειρμός με τον Αμαζόνιο, το μεγαλύτερο ποτάμι του κόσμου. Εξάλλου, από τα πρώτα της βήματα η εταιρεία είχε υιοθετήσει ως σλόγκαν το The World’s Largest Bookstore, αν και αργότερα, όταν πλέον θα εμπορευόταν και άλλα προϊόντα πέρα από βιβλία, θα άλλαζε σε Earth’s Biggest Selection.
Πηγή: epixeiro.gr