Μητσοτάκης: Η ελληνική πρόταση για πλαφόν στο φυσικό αέριο συμπεριλήφθηκε στο κείμενο συμπερασμάτων της Συνόδου
Συνέντευξη Τύπου του πρωθυπουργού μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου – ΒΙΝΤΕΟ
Καλησπέρα και χρόνια πολλά γι’ αυτήν την σπουδαία μέρα για την Ελλάδα και τον ελληνισμό.
Μόλις ολοκληρώθηκε μια μακρά Σύνοδος Κορυφής με αρκετά δύσκολες συζητήσεις, σήμερα, καθόλη τη διάρκεια της ημέρας, για το μείζον ζήτημα της ενέργειας. Ολοκληρώθηκε, ευτυχώς, επιτυχώς με κοινή συμφωνία τελικά για το κείμενο των συμπερασμάτων.
Χθες, η ημέρα ήταν αφιερωμένη στις εξελίξεις στην Ουκρανία. Είχαμε την ευκαιρία να υποδεχθούμε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο -για πρώτη φορά εξ όσων γνωρίζω επίσημα- Αμερικανό Πρόεδρο και είχαμε μια ουσιαστική συζήτηση με τον Joe Biden.
Επιβεβαιώσαμε για ακόμη μια φορά τον απόλυτο συντονισμό μας ως προς την αντίδρασή μας στην απαράδεκτη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Την επιμονή μας να βαδίσουμε το δρόμο των κυρώσεων, την κοινή μας διαπίστωση ότι οι κυρώσεις αυτές οι οποίες επιβλήθηκαν από την Ευρώπη αλλά και από τους υπερατλαντικούς συμμάχους είναι εξαιρετικά αυστηρές και ήδη έχουν ουσιαστικά αποτελέσματα ως προς τη ρωσική οικονομία.
Και βέβαια, εκφράσαμε και τη δυσφορία μας για το γεγονός ότι ορισμένες χώρες, κάποιες εκ των οποίων είναι και μέλη του ΝΑΤΟ, δεν έχουν αυτή τη στιγμή συνταχθεί με την υπόλοιπη Δύση ως προς την εφαρμογή των κυρώσεων. Με αυτό τον τρόπο μειώνουν την αποτελεσματικότητά τους.
Σήμερα το πρωί είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω για ακόμη μια φορά με τον Πρόεδρο Zelenskyy. Τον ευχαρίστησα για τις ευχές του για την εθνική μας εορτή. Του θύμισα πόσο σημαντικό ρόλο στην ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης έπαιξε η Οδησσός και συνολικά η περιοχή της Μαύρης Θάλασσας.
Τον προσκάλεσα να απευθυνθεί στη Βουλή και πιστεύω ότι αυτό είναι κάτι το οποίο θα μπορέσουμε να το οργανώσουμε τις επόμενες μέρες. Θεωρώ σημαντικό να ακουστεί και στο Εθνικό Κοινοβούλιο το μήνυμα ενός Προέδρου ο οποίος αμύνεται, ο ίδιος και η χώρα του, απέναντι σε μια βάρβαρη και παράνομη εισβολή.
Και προσφέρθηκα, επίσης, σε συνεννόηση και με άλλες χώρες, με πρώτη την Γαλλία, να εξετάσουμε αν μπορούμε να οργανώσουμε μια ανθρωπιστική αποστολή για την Μαριούπολη, η οποία δοκιμάζεται από μια πρωτοφανή ρωσική επίθεση η οποία, δυστυχώς, δεν κάνει καμία διάκριση μεταξύ των ουκρανικών στρατευμάτων και των αμάχων.
Συμπεριλάβαμε στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου μία ρητή αναφορά στην Μαριούπολη και θα είναι πραγματικά ευχής έργον εάν η Ρωσία αντιληφθεί ότι αυτή η τακτική των επιθέσεων, χωρίς καμία διάκριση, με αθώα θύματα, τη στριμώχνει ακόμα περισσότερο στη γωνία και κάνει ακόμα πιο δύσκολη την επίτευξη μιας επίλυσης, μιας κατ’ αρχάς εκεχειρίας, για να σταματήσουν σε πρώτη φάση οι εχθροπραξίες.
Για τα ζητήματα της ενέργειας -όπως σας είπα- είχαμε μία αρκετά δύσκολη συζήτηση σήμερα. Προσήλθαμε σε αυτό το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο χωρίς να υπάρχει ακόμα κοινός τόπος για τον τρόπο με τον οποίον, ευρωπαϊκά, πρέπει να αντιδράσουμε σε αυτό το φαινόμενο της έκρηξης των τιμών του φυσικού αερίου. Αλλά καταφέραμε και πετύχαμε, μετά από πολλή επιμονή, να συμπεριληφθεί στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου μία ρητή αναφορά στα πλαφόν των τιμών του φυσικού αερίου, ανάμεσα στις άλλες επιλογές που καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει, προκειμένου να συμπιέσουμε τις τιμές του φυσικού αερίου. Και, νομίζω, ότι υπάρχει και μια πολύ καλύτερη κατανόηση στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για το πώς δουλεύει η χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου, για το πώς έχει γίνει αντικείμενο κερδοσκοπίας και για το πώς η αγορά αυτή ουσιαστικά δεν αντανακλά πια τις πραγματικές δυνάμεις της προσφοράς και της ζήτησης. Έχουμε ζητήσει από την Πρόεδρο της Επιτροπής να συνομιλήσει με όλους τους σημαντικούς «παίκτες» της αγοράς και να προτείνει λύσεις, παρεμβάσεις, μέσα στις οποίες επιλογές είναι και η επιλογή ενός πλαφόν στη χονδρεμπορική αγορά του φυσικού αερίου, το συντομότερο δυνατόν.
Είναι μία πρόοδος σε σχέση με το σημείο από το οποίο ξεκινήσαμε και θεωρώ, επίσης, πολύ θετικό ότι πολλοί φορείς της αγοράς, με πιο σημαντικό, ίσως, την Ένωση των Ηλεκτροπαραγωγών της Ευρώπης, έχουν με επίσημες ανακοινώσεις τους ταχθεί υπέρ αυτής της λύσης. Νομίζω αυτό είναι κάτι το οποίο θα πρέπει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να το λάβει υπόψη της στις συζητήσεις και στις διαβουλεύσεις που θα κάνει.
Ταυτόχρονα, παραμένει ανοιχτό το άλλο σύνθετο ζήτημα: του τρόπου με τον οποίο η τιμή του φυσικού αερίου επηρεάζει την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας. Και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δεσμευθεί ότι, μέχρι τον Μάιο, θα καταθέσει προτάσεις για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη και για το πώς θα διορθωθεί αυτή η στρέβλωση: μια πανάκριβη, οριακή τιμή φυσικού αερίου να καθορίζει ουσιαστικά την τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, ασχέτως αν αυτή παράγεται από πολύ πιο φθηνές πηγές, όπως από υδροηλεκτρικά, από Aνανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Είναι και αυτή μία σημαντική πρωτοβουλία. Όταν σχεδιάστηκε η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας κανείς δεν φανταζόταν ότι οι τιμές του φυσικού αερίου θα ήταν εκεί που βρίσκονται σήμερα. Είναι ξεκάθαρο ότι η αγορά αυτή σχεδιάστηκε έχοντας υπόψη της ομαλούς καιρούς και όχι πολεμικές συνθήκες. Και γι’ αυτό και εκεί θα πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις.
Τέλος, με μεγάλη χαρά ακούσαμε τις ανακοινώσεις της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι πια η Ευρώπη, σε επίπεδο Επιτροπής, θα μπορεί να συζητά με μεγάλους προμηθευτές φυσικού αερίου, εν προκειμένω με τις ΗΠΑ, για μακροχρόνιες αγορές υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Είναι πάρα πολύ σημαντικό να μπορούμε να κάνουμε αυτές τις αγορές σε ευρωπαϊκό και όχι σε εθνικό επίπεδο. Έχουμε πολύ μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ ως Ευρώπη σε σχέση με κάθε κράτος-μέλος μεμονωμένα, αν σκεφτείτε μόνο ότι το 75% του φυσικού αερίου που διακινείται παγκοσμίως μέσω αγωγών κατευθύνεται από τη Ρωσία στην Ευρώπη, αυτό καταλαβαίνετε πόση δύναμη μας δίνει στη διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές φυσικού αερίου.
Ένα πολύ σημαντικό, λοιπόν, πρώτο βήμα το οποίο η Ελλάδα στήριξε από την πρώτη στιγμή, μία συζήτηση η οποία θα ωριμάσει και μία συζήτηση η οποία βέβαια μας φέρνει στο μυαλό μία αντίστοιχη πρωτοβουλία που πήρε η Ευρωπαϊκή Ένωση στο ζήτημα των εμβολίων, όπου εκχωρήσαμε τη δυνατότητα να αγοράζουμε εμβόλια ως κράτη-μέλη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία πέτυχε και περισσότερες ποσότητες και καλύτερη τιμή. Το ίδιο πιστεύω ότι μπορεί να γίνει και στα ζητήματα του φυσικού αερίου.
Επομένως, νομίζω ότι παρά τις δυσκολίες και τις μικρές εντάσεις που υπήρξαν σήμερα κατά τη διάρκεια της συζήτησης -αυτά εξάλλου μερικές φορές δραματοποιούνται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης- αλλά μπορώ να σας πω ότι είναι αρκετά συνηθισμένα. Εντός του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, το κλίμα είναι πάντα πολιτισμένο και οι διαφωνίες μας νομίζω ότι μπορούν να εκφράζονται με τρόπο τεκμηριωμένο.
Καταλήξαμε σε κοινά συμπεράσματα, τα οποία θεωρώ ότι είναι ικανοποιητικά και νομίζω ότι είναι συμπεράσματα τα οποία θα τα λάβουν υπόψη τους και οι αγορές οι οποίες βλέπουν, ακούν, παρακολουθούν και αντιλαμβάνονται ότι έχουμε πια διάθεση ως Ευρωπαϊκή Ένωση να παρέμβουμε και να χρησιμοποιήσουμε τη δύναμή μας ως πολύ μεγάλοι αγοραστές φυσικού αερίου για να σπάσουμε αυτό το παιχνίδι των κερδοσκόπων και για να μην αφήνουμε, να μην δίνουμε, να μην χρηματοδοτούμε ουσιαστικά με τις τιμές που πληρώνουμε, τον πόλεμο της Ρωσίας, διότι αυτό ακριβώς συμβαίνει αυτή τη στιγμή.
Η Ρωσία έχει πολύ μεγάλα έσοδα από τιμές οι οποίες είναι εξωφρενικά ακριβές και για τις οποίες τελικά καλούνται με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο να επωμιστούν το βάρος οι Ευρωπαίοι καταναλωτές.
Και να κλείσω λέγοντας ότι όλες οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν κάνει εθνικές παρεμβάσεις για να συγκρατήσουν τις τιμές. Καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν είναι σε θέση να απορροφήσει πλήρως τις αυξήσεις των τιμών του πληθωρισμού. Είναι αποτέλεσμα του πολέμου οι τιμές που βλέπουμε σήμερα, είτε στην αγορά ενέργειας, είτε μετακυλιόμενες σε άλλες αγορές, όπως οι αγορές των τροφίμων. Είναι τιμές οι οποίες έχουν ως αποκλειστικό υπαίτιο στην παρούσα συγκυρία τον πρόεδρο Putin και την παράλογη, παράνομη, εισβολή την οποία επέλεξε να κάνει στην Ουκρανία.
Τέλος, ένα ζήτημα το οποίο θα μας απασχολήσει ακόμα μετά βεβαιότητας τους επόμενους μήνες αφορά την ενδεχόμενη παγκόσμια επισιτιστική κρίση. Έχω συγκαλέσει σύσκεψη τη Δευτέρα με όλους τους αρμόδιους φορείς του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για να εξασφαλίσουμε την ασφάλεια τροφίμων στην πατρίδα μας.
Δεν υπάρχει κάποιο ζήτημα που αφορά στην Ελλάδα. Υπάρχει, όμως, πολύ μεγάλο ζήτημα για χώρες όπως, παραδείγματος χάριν, η Αίγυπτος, η οποία εισάγει το 80% του σιταριού της. 100.000.000 Αιγύπτιοι εισάγουν 80% του σιταριού τους από την Ρωσία και από την Ουκρανία. Και γι’ αυτό και ήταν πολύ θετική η πρωτοβουλία που ανέλαβε ο πρόεδρος Macron, για να μπορέσουμε σε παγκόσμιο επίπεδο να δούμε πώς μπορούμε από τώρα να προετοιμαστούμε για μια επερχόμενη κρίση, η οποία δεν πρέπει να μας βρει απροετοίμαστους.
Θα είναι πραγματικά μια τραγωδία αν μετά τον COVID-19, μετά την ενεργειακή κρίση, ακολουθήσει σε ένα χρόνο από τώρα -γιατί τότε θα δούμε τα αποτελέσματα μιας σποράς η οποία ενδεχομένως δεν θα γίνει στην Ουκρανία ή στην Ρωσία- αν ακολουθήσει και μια παγκόσμια επισιτιστική κρίση.
Σταματώ εδώ και είμαι έτοιμος να δεχτώ τις ερωτήσεις σας.
Γιάννης Καντέλης (ΣΚΑΪ): Καλησπέρα, κ. Πρωθυπουργέ. Θα ήθελα να ρωτήσω για το θέμα της ενέργειας. Η Σύνοδος συζητούσε μετά και τα όσα έγιναν στις Βερσαλλίες για τρία σημαντικά ζητήματα στα οποία αναφερθήκατε, που αφορούν τη σύνδεση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειες με το αέριο. Το πλαφόν. Και το ερώτημα είναι το εξής: Μοιάζει στον κόσμο σαν να έσπρωξε η Ευρώπη τις αποφάσεις λίγο παρακάτω. Και το κρίσιμο είναι σε αυτό το λίγο παρακάτω και αν θα επέλθει η συμφωνία για αυτές τις αποφάσεις. Πως θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ενέργειας και των λογαριασμών που πληρώνουν οι καταναλωτές, που είναι άμεσο;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι εύλογο το ερώτημά σας, κ. Καντέλη. Θα απαντήσω λέγοντάς σας ότι η Ευρώπη δεν αποφασίζει ποτέ μέσα σε μια νύχτα. Και για το Ταμείο Ανάκαμψης χρειαστήκαμε πέντε μήνες εντατικών διαβουλεύσεων. Είναι πολύ σημαντικά θέματα αυτά. Πολύ σύνθετα θέματα και υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις ακόμα εντός του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, για τα ζητήματα αυτά. Κάναμε, όμως, ένα βήμα στη σωστή κατεύθυνση. Και τονίζω ότι τα βήματα αυτά μπορεί να μην έχουν αποτέλεσμα κανονιστικό άμεσο, έχουν όμως αποτέλεσμα στη λειτουργία των αγορών.
Από τη στιγμή που άρχισε να γίνεται η συζήτηση δημόσια για το ενδεχόμενο επιβολής πλαφόν, οι τιμές του φυσικού αερίου έπεσαν σημαντικά. Σήμερα έκλεισαν κάτω από τα 100 ευρώ τη μεγαβατώρα. Θα είναι, λοιπόν, μια σταδιακή διαδικασία για να μπορέσει η Ευρώπη να καταλήξει να πάρει μια ευρωπαϊκή απόφαση. Όμως, εμείς δεν περιμένουμε την Ευρώπη. Το πακέτο μέτρων το οποίο έχει ανακοινώσει η Ελληνική Κυβέρνηση χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους. Και έχουμε υποχρέωση σήμερα να σταθούμε δίπλα στους καταναλωτές, στους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας πρωτίστως και να τους στηρίξουμε, να απορροφήσουμε -στο μέτρο του εφικτού- αυτές τις πολύ σημαντικές αυξήσεις. Και αυτό θα εξακολουθούμε να κάνουμε. Θα το κάνουμε κάθε μήνα για τους λογαριασμούς της ηλεκτρικής ενέργειας. Και αυτή η πρόσθετη εθνική βοήθεια είναι η εθνική απάντηση σε μια παγκόσμια κρίση.
Όμως, για να είμαστε πλήρως αποτελεσματικοί, χρειάζεται να συμπληρώσουμε την εθνική απάντηση με μια ευρωπαϊκή απάντηση. Όμως η εθνική απάντηση δεν εξαρτάται από το τί θα γίνει στην Ευρώπη.
Εμείς εξακολουθούμε να εξαντλούμε όλο το φάσμα των δυνατοτήτων που μάς δίνει ο προϋπολογισμός για να στηρίξουμε με τρόπο κοινωνικά δίκαιο -και επιμένω σε αυτό- τους συμπολίτες μας που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη.
Σπύρος Μουρελάτος (ΑΝΤ1 και ΑΠΕ): Κύριε Πρόεδρε, σάς ακούσαμε να μιλάτε για την απόσταση που διανύθηκε από την ώρα της έναρξης του Συμβουλίου Κορυφής μέχρι και τα συμπεράσματα. Αντιλαμβάνομαι πως κατεγράφη μια πρόοδος, ωστόσο τα προβλήματα και οι ανάγκες πολιτών και επιχειρήσεων και στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη θέλουν ακόμη πολλά βήματα μπροστά. Το λέω αυτό γιατί υπήρξε μια συγκεκριμένη συμφωνία της κ. von der Leyen με τον κ. Biden για την προμήθεια των ευρωπαϊκών χωρών με 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Και θέλω εάν μπορείτε να μας εξηγήσετε, μάς ακούν οι Έλληνες πολίτες, τι το θετικό επιφυλάσσει αυτή η συμφωνία για τη χώρα μας. Ευχαριστώ πολύ.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, η χώρα μας αυτή τη στιγμή είναι καλυμμένη ως προς τις ανάγκες φυσικού αερίου. Η συμφωνία αυτή αφορά συμβόλαια ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου τα οποία λήγουν εντός του ’22.
Μπορεί η Ευρώπη, δηλαδή, να εξασφαλίσει ότι αυτό το οποίο δεν θα αγοράσει από τη Ρωσία θα το αγοράσει από αλλού σε καλές τιμές. Αρα άμεσο αντίκτυπο στην ελληνική αγορά δεν έχει καθώς -όπως σας είπα- η ελληνική αγορά είναι απολύτως καλυμμένη ως προς τις ανάγκες φυσικού αερίου, είτε αυτό προέρχεται από αγωγούς, είτε αυτό προέρχεται μέσω της Ρεβυθούσας με τη μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Τις θετικές επιπτώσεις θα τις δούμε στην πορεία, διότι όπως σας είπα όταν η Ευρώπη μπορεί και αθροίζει τη δύναμή της και αγοράζει μαζικά φυσικό αέριο, μπορεί να πετύχει καλύτερες τιμές από το να πηγαίνει κάθε χώρα να διαπραγματεύεται ξεχωριστά. Διότι αυτή τη στιγμή αυτό συμβαίνει και είναι λάθος. Υπονομεύουμε ο ένας τον άλλον και φυσικά οι μεγάλες χώρες έχουν μεγαλύτερη δύναμη από ό,τι οι μεσαίες και οι μικρές. Άρα άμεσο αντίκτυπο δεν θα έχει αυτή η απόφαση, όμως είναι ένα πολύ σημαντικό πρώτο βήμα για το μέλλον. Γιατί αυτή η κρίση δε θα τελειώσει σε μία εβδομάδα ή σε ένα μήνα και θα πρέπει να σχεδιάζουμε μεσοπρόθεσμα και όχι βραχυπρόθεσμα.
Άμεσα, αυτό το οποίο θα δουν οι Έλληνες πολίτες είναι τα 200 ευρώ στο λογαριασμό των χαμηλοσυνταξιούχων, τα οποία θα εκταμιευθούν εντός του Απριλίου, θα δουν την επιδότηση στο λογαριασμό της ηλεκτρικής ενέργειας, θα δουν τη μείωση στις τιμές του πετρελαίου κίνησης που αφορά ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα, την επιδότηση στα 60 λίτρα πετρελαίου ανά μήνα, όπως έχει προσδιοριστεί από το Υπουργείο, το αυξημένο επίδομα παιδιών.
Όλα αυτά θα τα δουν μέσα στον Απρίλιο, αλλά αυτά είναι -τονίζω- εθνικές πολιτικές ανακούφισης των πολιτών, απέναντι σε αυτή την παγκόσμια ενεργειακή καταιγίδα.
Δημήτρης Γκάτσιος (ΕΡΤ): Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν η πρόταση για την επιβολή πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου εξακολουθεί να υπάρχει ακόμα στο τραπέζι και ποια ήταν τα αντεπιχειρήματα όσων αντιδρούν πάνω σε μία τέτοια προοπτική. Τι ανέφεραν δηλαδή στις παρεμβάσεις που πραγματοποίησαν κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Η πρόταση συμπεριλαμβάνεται στα Συμπεράσματα και νομίζω ότι είναι απολύτως κατανοητό ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από αυτή την πρόταση -γιατί υπάρχει ένα μενού προτάσεων το οποίο εξετάζει- νομίζω ότι εκεί θα στρέψει την προσοχή της σήμερα, μετά από τη σημερινή συζήτηση, για να δει πως αυτή η πρόταση μπορεί να εφαρμοστεί.
Υπάρχουν χώρες που πιστεύουν δογματικά στη λειτουργία των αγορών. Εγώ δεν ανήκω σε αυτή την κατηγορία. Πιστεύω ότι όταν οι αγορές δεν δουλεύουν προς όφελος των πολιτών πρέπει να παρεμβαίνει ο ρυθμιστής και εν προκειμένω ο ευρωπαϊκός ρυθμιστής. Άρα χώρες οι οποίες θεωρούν ότι «οι αγορές έχουν πάντα δίκιο» ήταν πιο πολύ στη γραμμή ότι δεν πρέπει να γίνει καμία παρέμβαση στις αγορές.
Αλλά η πλειοψηφία των χωρών και νομίζω ότι γι΄ αυτό και απέδωσε και ο συντονισμός τον οποίο είχαμε κάνει με τις χώρες του Νότου, με την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, νομίζω δημιούργησε μία πίεση, όπου είπαμε ξεκάθαρα ότι δεν θα έχουμε συμπεράσματα εάν δεν υπάρχει αναφορά στο ζήτημα του πλαφόν και αν δεν υπάρχει ξεκάθαρη κατεύθυνση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μελετήσει παραπάνω το ζήτημα αυτό.
Νίκος Αρμένης (MEGA): Κύριε Πρόεδρε, είπατε ότι στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ και σήμερα έγινε κουβέντα για τις κυρώσεις έναντι της Ρωσίας, που θα πρέπει να εφαρμόζονται από όλους για να είναι αποτελεσματικές. Η Τουρκία είναι μία από τις χώρες οι οποίες δεν εφαρμόζουν τις κυρώσεις έναντι της Ρωσίας. Έγινε τέτοια συζήτηση στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι. Νομίζω ότι υπάρχει και συγκεκριμένη αναφορά στα Συμπεράσματα, στο γεγονός ότι εκφράζουμε τον προβληματισμό μας για χώρες οι οποίες δεν συντάσσονται με τις υπόλοιπες, που έχουν επιβάλλει κυρώσεις. Διότι εδώ είναι ξεκάθαρο ότι οι κυρώσεις για να είναι αποτελεσματικές πρέπει να επιβάλλονται από όσο το δυνατόν περισσότερους. Και η Τουρκία δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία. Είναι δική της επιλογή αλλά είναι και δική μας επιλογή αυτή την επιλογή της, να τη στηλιτεύουμε.
Σοφία Φασουλάκη (OPEN): Καλησπέρα, κ. Πρόεδρε. Στην τελευταία σας ομιλία στη Βουλή είπατε ότι θα ερευνήσει η χώρα για πιθανά, για δυνητικά κοιτάσματα στα δυτικά της Κρήτης και στο Ιόνιο. Πόσο κοντά είμαστε σε αυτό; Είπατε ότι αναμένουμε ανακοινώσεις γι’ αυτό το θέμα.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι, θα περιμένετε τις ανακοινώσεις λογικά τη μεθεπόμενη εβδομάδα. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι η χώρα έχει μία υποχρέωση να γνωρίζει εάν υπάρχουν εντός της ελληνικής επικράτειας κοιτάσματα φυσικού αερίου -τονίζω φυσικού αερίου- τα οποία να είναι εμπορικά αξιοποιήσιμα. Δεν το ξέρουμε ακόμα. Δεν το ξέρουμε, γιατί πολύ απλά δεν έχουν γίνει, με υπαιτιότητα πολλών, παρότι υπήρχαν κάποιοι στο παρελθόν που έδωσαν έμφαση σε αυτή την κατεύθυνση της ενεργειακής μας πολιτικής. Αυτή τη στιγμή ακόμα είναι κάτι το οποίο δεν το γνωρίζουμε.
Η κατεύθυνση της Κυβέρνησης είναι ότι θέλουμε να το μάθουμε. Και για να το μάθουμε το συντομότερο δυνατόν θα πρέπει, επειδή τις έρευνες δεν τις κάνει η Κυβέρνηση, τις κάνουν εταιρείες, να σιγουρευτούμε ότι έχουμε το πλαίσιο εκείνο των εταιρειών που έχουν πραγματικό ενδιαφέρον να διερευνήσουν αν υπάρχουν οικονομικά αξιοποιήσιμα κοιτάσματα στη δυτική Ελλάδα. Και σε αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε.
The post Μητσοτάκης: Η ελληνική πρόταση για πλαφόν στο φυσικό αέριο συμπεριλήφθηκε στο κείμενο συμπερασμάτων της Συνόδου appeared first on Enimerosi24.